Wywrotki do transportu materiałów sypkich

Pomysł na skonstruowanie wywrotki powstał na początku ubiegłego stulecia, w kanadyjskim Nowym Brunszwiku. Pierwszy pojazd ciężarowy z podnoszoną ładownią skonstruował w 1920 roku Robert T. Mawhinney. Pomysł opierał się na podnoszeniu skrzyni liną nawijaną na bęben dzięki korbie, napędzanej siłą ludzkich mięśni. Do dzisiaj pomysł sprawdza się znakomicie. Oczywiście dane korby i przekładnie zastąpiły nowoczesne siłowniki hydrauliczne. Zmieniło się również to, że współczesne wywrotki mają możliwość wysypywania ładunku przez burtę tylnią lub boczną.

Dzisiejsze wywrotki pełnią te same funkcje. Umożliwiają transport materiałów sypkich. Podnoszona skrzynia ładunkowa pozwala na błyskawiczne wysypanie całości ładunku, co znacznie oszczędza czas potrzebny na rozładunek. Wywrotki połączone z koparko ? ładowarkami pozwalają na błyskawiczne przewiezienie w inne miejsce dużych ilości piachu, żwiru lub gruzu. Najpotężniejsze wywrotki służą do przewożenia urobku w kopalniach odkrywkowych. Te monstrualne konstrukcje są tak duże i ciężkie, że nie są dopuszczone do ruchu ulicznego, bo niszczyłyby drogi.

Największą nowością wśród tego typu pojazdów są wywrotki hybrydowe. Wielu miłośników motoryzacji może przyjąć z niedowierzaniem fakt, że połączenie silnika wysokoprężnego i elektrycznego może napędzać auto ciężarowe. W prace nad pojazdami wykorzystującymi napęd alternatywny mocno zaangażowana jest firma Renault Trucks, która oferuje auta napędzane przy udziale elektryczności lub gazu ziemnego. W chwili obecnej pojazdy hybrydowe Renault Premium Hybrys Tech testowane są jako auta transportowe i wywrotki.